Dobry feedback – uczucia

Gdy już znajdujemy się z odbiorcą feedbacku w tej samej rzeczywistości, przechodzimy do mówienia o tym co nam opisywana sytuacja zrobiła zaczynając od wyrażenia uczuć. W tym kroku mówimy co czujemy w związku z opisywanym zachowaniem. Dlaczego wyrażamy uczucia? Według mnie jest to pierwszy krok do zrozumienia czego ja (osoba, której chce dać feedback) potrzebuje. Co więcej po takiej analizie może się okazać, że feedback, który przygotowuję wcale nie powinien być skierowany to tej osoby, której planuję go dać…. Gdy już wiem co poczułam o wiele łatwiej jest zindentyfikować konsekwencje:⁠

– co dane zachowanie zrobiło mi?⁠
– jak na mnie wpłynęło?⁠
– jakie moje potrzeby zostały zaspokojone lub nie przez daną sytuację⁠?⁠

Ale o tym więcej w kolejnym poście. Skupmy się na uczuciach.⁠

W przykładzie mamy “Czuję złość”.⁠

Według mnie jest to bardzo ważny krok, niestety często pomijany. Ja uważam, że zidentyfikowanie tego co czujemy jest kluczowe do zrozumienia siebie oraz tego co nam zrobiła dana sytuacja. Jest to trudne , bo nie jesteśmy nauczeni jako społeczeństwo nazywania uczuć. Ale nie niemożliwe! Trzeba ćwiczyć. Ja często korzystam z listy uczuć. łatwiej mi wtedy ustalić co faktycznie czuję.⁠

Spróbuj i Ty!⁠

Przykładowe listy podam niebawem .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *