Czym cechuje się źle przygotowany feedback?⁠

Gdy zrzucamy odpowiedzialność za to co czujemy na osobę, której zachowanie nam się nie podobało.⁠

Co to znaczy? ⁠
Załóżmy, że mamy sytuację, w której ktoś 5 razy z rzędu się spóźnił na umówione z nami spotkanie (i tu mi się zapala lampka -> czemu dopiero po 5 razie chcę dać feedback, ale to temat na oddzielny post – skupmy się w tym przykładzie na odpowiedzialności za uczucia).⁠

Przykładowy feedback mógłby brzmieć:⁠

Piąty raz z rzędu spóźniłaś się na nasze spotkanie. ⁠
Czuję się nieszanowany,
bo czekając na Ciebie tracę czas, który mógłbym wykorzystać na inne rzeczy.
Proszę następnym razem przychodź na czas.

Niby dobrze to brzmi, ale jednak coś tam tyka….⁠
Mówiąc “czuję się nie szanowany” nie mówię tak naprawdę co czuję. “Nie szanowany” to nie uczucie. Jest to myśl ubrana w uczucie. Używając takiego sformułowania robię coś co nie wspiera kontaktu z odbiorcą: przerzucam odpowiedzialność za to co czuję na drugą osobę. Tym samym ją obwiniam oraz nie mówię już z pozycji JA. ⁠

Czy poczucie winy to przyjemne uczucie ? ⁠
Jakie reakcje może wywołać u odbiorcy ?⁠
Zbliżające do kontaktu czy oddalające ?⁠

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *